Konserwacja obrazu „Niepokalane Poczęcie Najświętszej Marii Panny”
Obraz ze sceną Ukrzyżowania był przedmiotem pracy magisterskiej Katarzyny Dobrzańskiej i Magdaleny Lentowicz na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, i był konserwowany jako pierwszy. Ze względu na bardzo zły stan zachowania obrazu weryfikacja tezy o autorstwie Plerscha nie była w tym przypadku w pełni możliwa.
Obecnie trwająca konserwacja drugiego z obrazów – przedstawienia Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny – być może przyniesie nowe informacje dotyczące historii powstania dzieł. Osiemnastowieczna warstwa malarska, zasłonięta przed konserwacją całkowicie przez dwudziestowieczne przemalowanie, zachowana jest w bardzo dobrym stanie. Już na obecnym etapie prac stwierdzić można, że obraz jest dziełem o wysokiej wartości artystycznej. Dalsze, szczegółowe badania będą kontynuowane.
Katarzyna Dobrzańska (Szkoła
Doktorska Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie)