Idea restytucji zbiorów muzealnych KUL zrodziła się niedługo po zakończeniu II wojny światowej. Dzieła zaczęto gromadzić od około 1956 r. Na początku lat 60. XX w. za namową prof. Rudolfa Kozłowskiego (1908-1977), głównego konserwatora Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu, który od 1959 r. kierował także Zakładem Technologii i Konserwacji Teoretycznej na KUL, nabywano w państwowych salonach DESA obrazy mistrzów obcych – przede wszystkim przedstawicieli szkół niderlandzkiej i włoskiej. Obrazy malarzy niemieckich i francuskich pochodzą na ogół z późniejszych darów – Olgi i Tadeusza Litawińskich oraz Stanisławy i Tadeusza Witkowskich.
Na wystawie w Muzeum Regionalnym w Jaworze zaprezentowane zostaną 22 dzieła artystów europejskich XVI-XIX w., które pozwolą prześledzić najważniejsze gatunki malarskie – portret, sceny religijne, mitologiczne, alegoryczne i rodzajowe, a także pejzaż. Do absolutnych pereł kolekcji zaliczyć należy „Ecce Homo” niderlandzkiego naśladowcy Juana de Flandes (1460-1519), „Wysokogórski pejzaż z Lotem i jego córkami” wybitnego flamandzkiego manierysty Martena van Valckenborcha (1535-1612), „Kordegardę małp” artysty z kręgu Davida Teniersa mł. (1610-1690), znakomite portrety Leona Michała Radziwiłła (1722-1751) i jego małżonki Anny Ludwiki z Mycielskich Christopha Friedricha Reinholda Lisiewskiego (1725-1794), nadwornego malarza książąt Anhalt-Dessau, powstałe być może na krótko przed śmiercią Marii Eleonory księżniczki Anhalt-Dessau (1671-1756), wdowy po Jerzym Józefie księciu Radziwille (1668-1689) z linii ołycko-nieświeskiej, czy wreszcie unikatową w skali Europy scenę „Przy trumnie” Jana Molenaera II (1654-?). Miejsce szczególne na ekspozycji zajmie także wspomniana „Matka Boża z Dzieciątkiem”, namalowana według Giovanniego Battisty Salviego, zw. Sassoferratem (1609-1685) – jedno z pięciu ocalałych wojnę dzieł z historycznej kolekcji ks. kan. Jana Władzińskiego.