Władysław Ślewiński. W poszukiwaniu Arkadii

Zapraszamy na  wykład o Władysławie Ślewińskim (1856-1918), jego niezwykłym życiu i oryginalnym stylu…

Poniedziałek, 9 kwietnia, godz. 17.00.

Muzeum KUL oraz Instytut Historii Sztuki KUL serdecznie zapraszają na wykłady towarzyszące wystawie:
„Boznańska, Wyczółkowski, Dunikowski i inni. Kolekcja mistrzów Krzysztofa Musiała”, która eksponowana jest w Muzeum KUL.

Tematem spotkania będzie:
Władysław Ślewiński. W poszukiwaniu Arkadii
Wykład Doroty Seweryn-Puchalskiej
(z Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym)

Termin: 9 kwietnia 2018, o godz. 17.00
Miejsce: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Al. Racławickie 14, Lublin
Gmach Główny – sala 243

Władysław Ślewiński, Rafy przy odpływie morza, ok. 1902, olej na płótnie

Władysław Ślewiński (1856-1918) to jeden z tych malarzy, którego nazwisko wyraźnie łączymy z artystami francuskimi oraz ze środowiskiem skupionym wokół Pont-Aven w Bretanii. Bliski kontakt z takimi malarzami jak, Paul Gauguin, Emile Bernard, Paul Sérusier czy Jacob Meyer de Haan, miał wpływ nie tylko na twórczość Ślewińskiego, ale także ukształtował świadomość bycia w pewnej relacji do świata, która przejawiała się poszukiwaniem swojego w nim miejsca. Tak ważne wśród artystów tamtego czasu szukanie prostoty życia, bliskości z naturą czy wręcz poszukiwanie swych pierwotnych korzeni ujawniło się także u Ślewińskiego. Gdy jako dojrzały już artysta wraca na kilka lat do Polski podejmuje wędrówkę; zatrzymuje się na dłużej w Poroninie, gdzie jest częścią szeroko rozumianego środowiska zakopiańskiego, a także przebywa kilka tygodni w Kazimierzu nad Wisłą. Ale ta wędrówka kończy się ostatecznie w Bretanii określanej przez artystów Arkadią. Malarsko naznacza te miejsca. Wypowiada się językiem bardzo zindywidualizowanym, wypracowanym pod wpływem postimpresjonizmu, i przefiltrowanym przez syntetyzm Paula Gauguina i Emile’a Bernarda. Wykład zaprezentuje malarskie peregrynacje artysty ujawniające jego osobowość twórczą, a także pokaże jak ważne miejsce zajmował w środowiskach nazywanych koloniami artystycznymi, które istniejąc na peryferiach uzyskiwały znaczenia centrów artystycznych.

Po wykładzie będzie możliwość obejrzenia wystawy „Boznańska, Wyczółkowski, Dunikowski i inni. Kolekcja mistrzów Krzysztofa Musiała” w Muzeum KUL.

Władysław Ślewiński, Odpust w Bretanii, po 1910, olej na płótnie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *